Intertextualitate (6)

Ticket to Ride: Europe m-a pus putin in incurcatura. Initial, nu mi-au venit in minte decat De la roata la farfuria zburatoare, de Paul Teodoru, o interesanta istorie a mijloacelor de locomotie, de la barca facuta dintr-un bustean pana la OZN-urile bazate pe ciclonii imaginati de Henri Coanda, si clasicul roman Crima din Orient Express al Agathei Christie.

M-am fortat putin si am mai ajuns la cateva surprinzatoare rezultate. Primul roman al lui George Calinescu, Cartea nuntii, debuteaza cu un capitol a carui actiune se petrece in tren si mi-am adus aminte ca mi-a placut modul cum extraordinarul si polivalentul nostru om de cultura a impletit gandurile personajelor cu interjectii care redau cadenta sinelor. Tot cutreierand mental literatura romana mi-am amintit si de Bubico, delicioasa si nervoasa schita a lui Caragiale, precum si de o alta scriere scurta, Pe drezina, a unui contemporan al sau, I. A. Bassarabescu; stiu ca am coborat putin stacheta cu acest titlu, dar v-o recomand cu tarie, pentru ca este la fel de savuroasa ca si cea de dinainte.

Pentru ca ieri a fost ziua de nastere a lui Antoine de Saint-Exupery, mi s-a resucitat memoria in privinta capitolului din Micul print in care personajul principal discuta cu acarul; ca restul romanului, si aceasta bucata este un deliciu intelectual.

In materie de filme, primele exemple care mi-au venit au fost clasicul Strangers on a Train, regizat de Alfred Hitchcok si ecranizarea cartii Agathei Christie, regizata de Sidney Lumet si cu o sumedenie de actori mari in distributie (Albert Finney, Ingrid Bergman, Lauren Bacall, Anthony Perkins, Sean Connery, Michael York, Vanessa Redgrave). Apoi m-am intors spre inceputurile cinematografiei, cu The Great Train Robbery, aparut in 1903, un monument al acestei arte, la fel de viu astazi ca si in ziua aparitiei sale. Nu peste mult timp, in 1926, marele comediant mut Buster Keaton oferea publicului o realizarea de exceptie si care isi pastreaza si astazi farmecul: The General – povestea afectiunii dintre un mecanic si locomotiva sa.

Desi nu il consider cine stie ce, hai sa pomenesc si de The Polar Express, animatia regizata de Robert Zemeckis si cu vocea principala asigurata de preferatul acestuia, Tom Hanks.

No comments yet

Lasă un răspuns

